Zajęcia na piątek (16.04)
- Zabawy z gazetami, kartonami.
- „Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.
- „Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (uderzenie w bębenek) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.
- Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
- Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.
- „Rolki” – Kartony ułożone pod stopami, naśladujemy jazdę na rolkach.
- „Jazda na gazecie” – (siad na gazecie lub kartce A4, odpychanienie się kończynami dolnymi i górnymi).
- Zgniatanie gazety w kulkę.
Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.
- „Skrętoskłony” – „leniwa ósemka”. W rozkroku kreślenie leniwej ósemki poczynając od lewej nogi.
- W leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.
- Popychanie papierowych kulek czołem w marszu na czworakach.
- Podrzucanie, chwytanie kulek.
-
Ćw. uspakajające
– dzieci kładą na stopie opartą o piętę gazetową kulę i posuwają się do przodu, jednocześnie ręce trzymają z tyłu i utrzymują prawidłową postawę (głowa patrzy przed siebie),
– w siadzie (kulka między stopami) unoszenie stóp do góry i delikatne położenie - Słuchanie piosenki https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=pRNtFXew_VE&feature=emb_logo
Pytania do piosenki:
- W jaki sposób możemy dbać o naszą planetę?
- Na czym polega segregowanie śmieci?
- Co to jest recykling?
Rodzicu, zaangażuj dziecko w segregowanie śmieci w Waszym domu.
Niech przy każdej możliwej okazji, przedszkolak wyrzuca śmieci do odpowiednich koszy.
Jeśli nie posiadacie w domu koszy na papier, plastik czy szkło, możecie je zrobić z kartonów lub pudełek na zabawki. Odpowiednio je oklejcie i gotowe.
Zajęcia na czwartek (15.04)
- Ćwiczenia oddechowe:
1. Dziecko leży na podłodze, na plecach, na brzuszku kładzie ulubioną maskotką lub poduszeczkę ( nie za dużą) - nabiera powietrza noskiem, obserwuje jak maskotka unosi się na brzuszku - wypuszcza powietrze – maskotka opada ( powtarza kilka razy)
2. Dziecko trzyma maskotkę w obu rączkach, podnosi ją za głowę - jednocześnie nabiera powietrze noskiem - opuszcza maskotkę na brzuszek- wypuszcza powietrze (7 x)
3. Dziecko siada w siadzie prostym, nóżki proste, rozszerzone - unosi maskotkę do góry – wdech - opuszcza maskotkę, oddalając ją jak najdalej od siebie – wydech (7x)
4. Dziecko w siadzie skrzyżnym - oddala od siebie maskotkę – wdech - mocno przytula – wypuszczając powietrze (7 x)
5. Dziecko leży na brzuszku, przed buzia ma małą lekką piłeczkę ( np. pingpongową) – dmucha mocno w piłeczkę, aby się jak najdalej pokulała ( rodzic oddaje dziecku piłeczkę) – czynność powtarzamy (7x)
6. Dziecko w pozycji stojącej – w powietrzu napompowany balonik lub piórko, dziecko dmucha w przedmiot, aby jak najdłużej utrzymało się w powietrzu.
2. Obejrzyjcie bajkę edukacyjną o zanieczyszczonym powietrzu .
https://www.youtube.com/watch?v=wGMJoV_iZPw
Wyjaśnienie dzieciom, że możemy oddychać dzięki powietrzu, które znajduje się wokół nas. Podkreślanie, że bez powietrza nie moglibyśmy żyć.
Zajęcia na środę (14.04)
- Komu jest potrzebna woda? – rozmowa kierowana przez rodzica.
Rozmowę prowadzimy tak, żeby to dziecko powiedziało, że woda potrzebna jest: ludziom, roślinom, zwierzętom. Zapytajcie po co każda z tych grup potrzebuje wody, zadawajcie pytania pomocnicze, naprowadzajcie, ale nie odpowiadajcie za dziecko. (A co by się stało z kwiatkiem, jakbyśmy zapomnieli o podlewaniu? Jak wygląda niepodlewana trawa w czasie upałów? Czy tylko my pijemy wodę? Do czego jeszcze zwierzęta jej potrzebują? A czy tylko my się myjemy? Czy da się dobrze wysprzątać mieszkanie bez wody? Do czego używamy jej w porządkach?
- Obejrzyjcie film edukacyjny o obiegu wody w przyrodzie. https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8
- Rozwiązywanie zagadek.
Znajdziesz ją w rzece i w morzu też,
Spada z nieba, gdy leje deszcz.
W garnku nam wrze i z kranu kapie,
Niebieski kolor przybrała na mapie. (woda).
Gasi pragnienie i kwiaty ożywia,
Poi zwierzęta i ochłodą bywa. (woda)
Do mycia, prania i picia,
Bez niej na Ziemi nie byłoby życia. (woda).
Zajęcia na wtorek (13.04)
-
Słuchanie opowiadania "DZIAD DRZEWORAD - STRAŻNIK LASU"
/na podst. Opowiadania M. Kownackiej "Broda dziada Drzeworada" /
Łukaszek, syn drwala z leśnego domku, wybrał się do lasu na żołędzie i grzyby. Wziął woreczek na żołędzie i koszyk na grzyby i ruszył w stronę lasu. Długo, długo wędrował leśnymi ścieżkami, wreszcie dotarł do miejsca, gdzie rosło wiele pięknych grzybów i żołędzi.
- Ojej, grzyby, grzyby i żołędzie! Jak ich wiele, o jej, jakie to szczęście tyle ich znaleźć! Pozbieram grzyby i zaraz nazrywam żołędzi! Hurra!!! Tra la la la - jakie piękne żołędzie
- Aaa.... /ziewanie/
Nagle tuż przy Łukaszu ktoś ziewnął głośno, coś szarpnęło i ktoś zawołał dudniącym głosem:
- Ej, hej! Kto mnie budzi? Kto po lesie chodzi? Kto mi w samo południe depcze po mojej brodzie i to w biały dzień? Zaraz go pochwycę i zamienię w pień!
Spod liści wygramolił się cudak leśny i stanął przed chłopcem. Pod Łukaszem nogi zatrzęsły się ze strachu.
- Dzień dobry. To ja Łukasz, syn drwala, ja sobie pójdę i oddam...oddam grzyby i żołędzie też oddam, tylko niech mnie pan puści.
- No, no nie tak szybko moja rybko, zaraz sobie z tobą chwilkę porozmawiam, nie bój się mnie, przecież nie jestem taki straszny.
- No chyba nie... tę piękne zielone włosy, ma pan wspaniały płaszcz z liści i dłuuuugą brodę. Mój dziadek też ma brodę, ale nie taka długą. A... kim pan jest?
- Jestem dziad Drzeworad! Strażnik lasu. Bronię tu każdej trawki i nie lubię, by mi deptano po brodzie!
- Przepraszam pana, ale nie zauważyłem tej brody.
- Nie lubię, gdy ktoś w lesie wyprawia wrzaski, śmiechy, gdy płoszy zwierzęta, zrywa liście. Nie lubię, gdy rozrzuca się śmieci, łamie się gałęzie, niszczy drzewa.
- O, ja też tego nie lubię! A co stało się z tym drzewem dziadzie Drzeworadzie? Dlaczego jest takie smutne?
- A to drzewo jest uśmiechnięte i zdrowe!
- Tak, bo obudziłem się w sama porę i wygoniłem z lasu chuliganów. Niestety, sam już nie daję rady.
- Dziadzie Drzeworadzie, ja ci pomogę! Ja też znam las i będę go bronił. A teraz pozbieram śmieci.
- Jeśli tak, to bardzo się cieszę i dziękuję ci Łukaszku. Nazbieraj sobie najpiękniejszych grzybów i żołędzi.
- Dziękuję, już zawsze będę strzegł lasu przed szkodnikami!
- Pamiętaj Łukasz, kiedy grzybów szukasz, bo kto mi depcze po brodzie, tego ślimak pobodzie... ha, ha, ha, ha, ha...
Dziad zaśmiał się wesoło i zniknął w gęstwinie.
- O, nie ma już cudaka Drzeworada. Pamiętam co mu obiecałem - od dzisiaj będę opiekował się lasem. Dzieci, a czy wy pomożecie dziadowi?
Rozmowa na temat opowiadania:
- Po co Łukaszek wybrał się do lasu?
- Kogo spotkał w lesie?
- Jak chłopiec będzie pomagał chronić las?
- Zabawa matematyczna z wykorzystaniem plastikowych nakrętek
https://www.schwytanechwile.pl/2016/10/zabawy-matematyka-z-plastikowymi.html
- Posłuchaj bajki ekologicznej https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
W jaki sposób możemy dbać o Naszą Planetę ?
Co możemy robić by na Świecie było czysto?
Jak segregujemy śmieci?
- Ekologia jest jedną z nauk która najprościej rzecz ujmując zajmuje sie przyrodą – czyli wszystkim, co nas otacza. Ekologia w dosłownym tłumaczeniu z języka greckiego oznacza naukę o domu. Środowisko to przecież nasz dom – miejsce, w którym żyjemy. To właśnie w nim dorastamy, uczymy się nowych rzeczy. Ekologia bada wszystkie zależności pomiędzy każdym organizmem zamieszkującym nasze środowisko. To znaczy, że w jej zakres wchodzą oddziaływania nie tylko ludzi ale również zwierząt oraz roślin.
Osoby, które nazywają swój styl życia ekologicznym dbają o nasz dom, czyli środowisko. Nie krzywdzą innych zwierząt, dbają o rozwój roślin, segregują odpaday. Ogólnie mówiąc jest to dbanie o środowisko. Aby być eko należy wykonywać m.in. takie czynności:
- wyrzucać śmieci do kosza, nie na ulicę czy pod nogi,
- nie wyrzucać jedzenia,
- myć owoce i warzywa przed ich spożyciem,
- gasić światło, gdy wychodzimy z pomieszczenia,
- sprzątać po psie.
Zajęcia na poniedziałek (12.04)
- Dowolny taniec przy piosence „Nasza planeta”
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
- Słuchanie rymowanki „Smutne drzewko”
„Drzewko małe w parku stało,
gałązkami poruszało.
W jego listkach ptaszek śpiewał
i przytulał się do drzewa.
Przyszedł jednak urwis mały,
zerwał listki dla zabawy,
a nożykiem w miękkiej korze
wyrył napis "Chcę nad morze"
Drzewko bardzo się smuciło,
łzy zielone wciąż roniło.
Czy tak można, zuchu mały
niszczyć drzewko dla zabawy?”
Rozmowa z dziećmi o zachowaniu chłopca, wyjaśnienie dlaczego nie wolno niszczyć drzew.
Rysowanie drzewa. Określenie, gdzie jest pień, gałęzie, korzenie, liście. Wymienianie znanych drzew. Wypowiedzenie poprzez sylaby np. brzo-za, to-po-la, ja-błoń.
- Jak chronić środowisko ? http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=26
- Wykonaj pracę plastyczna „Ekologiczny kwiatek” http://pp24.edunet.tarnow.pl/pl/galeria/zaj_plast_cd?pscope=2
Wtorek 06.04:
Słuchanie opowiadania Joanny Papuzińskiej „Jak nasza mama zreperowała księżyc”
https://www.youtube.com/watch?v=pzT7QEVBIaI
Zabawa dla dzieci „Podróż po planetach”
https://www.youtube.com/watch?v=SCMAcaNwGwo
https://www.youtube.com/results?sp=mAEB&search_query=Kosmos+kolorowanki
Środa 07.04:
Podróż w kosmos – wykonanie pracy plastycznej
https://www.youtube.com/watch?v=ehhOCxe8S3Q
Kosmos – prace plastyczne
https://www.youtube.com/watch?v=pzLXP8rFfBA
Czwartek 08.04:
Zabawa dydaktyczna Co robimy w dzień? Co robimy w nocy?
https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k
Piątek 09.04:
Zabawy z wykorzystaniem wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny Idzie niebo ciemną nocą.
https://www.youtube.com/watch?v=2bI2sb44sJA
Zabawy przy piosence Ufoludki.
https://www.youtube.com/watch?v=Jtm4_sbUaDI
Szanowni Państwo, w związku z zaistniałą sytuacją i zawieszeniem pracy dydaktyczno- wychowawczej w Placówce pragniemy pomóc Państwu w realizacji naszych codziennych zajęć.
Chcemy kontynuować nasz codzienny proces edukacyjny poprzez zapoznanie Państwa z tematami kompleksowych przewidzianych do realizacji w ciągu tygodnia oraz z propozycjami opowiadań, wierszy, filmów edukacyjnych dostępnych w internecie, gier, zabaw i innych aktywności możliwych do realizacji w warunkach domowych.
Mamy głęboką nadzieję, że w przesyłanych przez nas informacjach, znajdziecie Państwo praktyczne wskazówki, przydatne w codziennej pracy z dziećmi i pozwalające na częściową realizację przyjętej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Przesyłane propozycje należy traktować, jako przykładowe, z których należy korzystać w sposób refleksyjny, twórczy, dostosowując je każdorazowo do warunków domowych.
Poniedziałek – Przysmaki Wielkanocne
- „Już niedługo święta” – zachęcanie rodziców do opowiadania o swoich przygotowaniach do świąt: wdrażanie dzieci do wspólnych porządków, gotowanie potraw, sadzenie rzeżuchy, malowanie jajek
- Opowiadanie o zwyczajach Świąt Wielkanocnych: święcenie potraw, śmingus dyngus, prezenty od zajączka, wielkanocne śniadanie, dzielenie się jajkiem
- „W poszukiwaniu jajka” – określenie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie za pomocą dotyku
- „Potrawy Wielkanocne” – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności
https://www.youtube.com/watch?v=CMOLuBaxYIA
Pytania do opowiadania:
- Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
- Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
- O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
- Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
- Zajęcia plastyczne – lepienie z masy solnej ( plasteliny ) wielkanocnych przysmaków.
Wtorek – Pisanki
- Oglądanie pisanek wykonanych różnymi technikami
- Film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=SIyg486T0CY
- Zabawy przy piosence
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
Środa – Stół Wielkanocny
- Śniadanie wielkanocne – ćwiczenie narządów artykulacyjnych
Najpierw żurek z kiełbasą mówią: mniam, mniam, mniam i głaszczą się po brzuchu
I ziemniaki z okrasą dmuchają na gorące ziemniaki
Potem pyszne jajeczka, wypowiadają głoskę mmmmm na zmianę: cicho, głośno
A na końcu babeczka nabierają dużo powietrza, zamykają usta i wypychają
policzki
- Stół wielkanocny – zajęcia matematyczne
Zaproponowanie dzieciom nakrycie stołu dla 5 osób. Przeliczanie talerzy, sztućców, kubeczków, wazonu, obrusu. Omówienie podstawowych tradycyjnych potraw Wielkanocnych.
- Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa
Przy wielkanocnych stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?
Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.
Czwartek – Wielkanocne symbole
- Wykonanie zajączka wielkanocnego ze skarpetki. Przesyłam film instruktażowy
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
- Nauka wiesza Iwony Fabiszewskiej „Wielkanocne jajka”
Pisanki to jajka malowane
Różnymi wzorami są ozdabiane
Mogą być w paski mogą być w ciapki,
Mogą być w kropki, mogą być w kwiatki
Więc dziś pisankę pomalujemy
Potem do domu zaniesiemy.
- Zabawa „Ukryte jajka”. Odszukiwanie ukrytych w domu jajek. Określenie ich położenia. (sylwety jajka wycięte z papieru lub jajka czekoladowe)
Piątek – W koszyku Wielkanocnym
- „Której pisanki brakuje” – Układamy sylwety 5 jajek w kolorach: żółtym, czerwonym, niebieskim, zielonym i pomarańczowym. Dzieci przeliczają jajka, określają ich kolor. Następnie prosimy dziecko by się odwróciło, chowamy jedno jajko. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, której sylwety brakuje.
- Wykonanie kartki świątecznej. Dzieci tworzą karty według własnego pomysłu, starając się tak, by znalazły się na nich symbole wielkanocne.
26.02. Dzień Dinozaura
W tym tygodniu pierwszy raz pracowaliśmy metodą projektu. Tematem zajęć były zwierzęta egzotyczne. Dzieci dowiedzialy się gdzie żyją te zwierzęta, jakie maja cechy charakterystyczne, co jedzą oraz jakie odgłosy wydają. Wykonaliśmy prace plastyczne oraz podjęliśmy próbę ulepienia ich z plasteliny. Wybraliśmy się także na "wycieczke", zwiedzalismy wirtualnie zoo w Opolu i Wrocławiu.
W środę 10 lutego w naszym przedszkolu odbył się Bal Karnawałowy. Już od rana było bardzo wesoło, sale zostały pięknie przystrojone, a stroje dzieci niesamowite. Dzieci z ochotą uczestniczyły w licznych zabawach i konursach przygotowanych przez nauczycieli. Na zakończenie balu Panie kucharki przygotowały dla dzieci pyszny poczęstunek.
"Kochani, dziś okazja rzadka. Mamy Dzień Babci oraz Dziadka.
Jak wiecie jest ich razem czworo, co można sprawdzić, gdy się zbiorą.
Wciąż mówią wtedy o tych latach, gdy jeszcze dzieckiem był mój tata.
A nasza mama bez swych lalek do łóżka iść nie chciała wcale.
A teraz, jak ten czas wciąż leci! Cieszą się z dzieci swoich dzieci.
I myślą, widząc ich gromadkę, że miło babcią być i dziadkiem.
Więc dziś spróbujcie zapamiętać. Czym są dla dziadków ich wnuczęta?
I pięknej szansy nie przegapcie: kochajcie dziadków swych i babcie!"
Grudzień to czas przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia.
W naszym przedszkolu 6 grudnia obchodziliśmy Mikołajki. W tym dniu odwiedził nas Mikołaj i rozdał dzieciom prezenty. W tym roku nie mogło też zabraknąć śpiewu kolęd i wierszyków z okazji nadchodzących świąt. Każda z grup przygotowała występ, który został nagrany. Nagranie można obejrzeć na grupie – Facebook.
Wszystkim rodzicom i dzieciom z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzymy dużo zdrowia, szczęścia i samych pogodnych dni.
30 listopada obchodziliśmy Andrzejki. Było wiele wróźb, zabawy i tańców. Każde z dziecka miało okazje poznać co go czeka w przyszłości, czy jaki będzie wykonywało zawód, sprawdziliśmy ile prezentów dostaną oraz jakie przygody czekają ich w nowym roku.
25 listopada obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia
Dnia 14.10 odbyło się Pasowanie Na Przedszkolaka.
Urodziny Daniela
Z okazji urodzin życzymy dużo radości, uśmiechu i samych wspaniałych dni. Dzieci zaśpiewały Danielowi 100 lat, składały życzenia i częstowały się cukierkami.
20 września 2020 Dzień Przedszkolaka
To był dzień pełen uśmiechu i zabaw, dzieci tańczyły, śpiewały i dobrze się bawiły. Na koniec każdy otrzymał medal Super Przedszkolaka.
Dla maluszków to dopiero początek wielkiej przygody.Te pierwsze dni w przedszkolu w sposób szczególny przeżywają dzieci, które po raz pierwszy przekroczyły próg przedszkola. Jeszcze trudno Im się rozstać z rodzicami, dopiero uczą się wszystkich zachowań i zasad, ale dzięki Paniom wychowawczyniom szybko adaptują się do nowych warunków. Wrześniowe słońce zaprosiło przedszkolaki do ogrodu, by tam mile spędzać czas. Dzielimy się z Wami naszymi wspomnieniami z pierwszych dni w przedszkolu.