Innowacja pedagogiczna
„ Mali kucharze”
OPIS INNOWACJI
Program będzie realizowany od września 2019 roku do maja 2020 roku w grupach 4,5 i 6 latków. Zajęcia odbywać się będą w każdej grupie raz w miesiącu.
W zajęciach kulinarnych uczestniczyć będą dzieci chętne (na zasadzie dobrowolności) pod kierunkiem nauczyciela swojej grupy. Podczas spotkań przedszkolaki wykonywać będą różnorodne dania pod nadzorem i z pomocą nauczyciela.
Zajęcia składać się będą z trzech części:
1.Wstepna-przedstawienie tematu zajęć, poznanie produktów, objaśnienie sposobu wykonania zadania.
2.Działania dzieci pod nadzorem nauczyciela i przy jego pomocy.
3.Degustacja przygotowanego dania i porządkowanie sali.
Udział w zajęciach pozwoli dzieciom rozwinąć zainteresowania kulinarne, nauczy organizacji pracy w kuchni, zdrowego odżywiania oraz zachowania higieny podczas przyrządzania posiłków. Zdobyte umiejętności będą mogły wykorzystać w życiu codziennym.
CELE I ZADANIA PROGRAMU
Cele ogólne:
- rozwijanie samodzielności i aktywności własnej dzieci;
- stymulacja wielozmysłowa;
- kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych;
- rozwijanie funkcji poznawczych.
- ukazanie dzieciom, że zdrowe nie znaczy nudne, że zdrowe znaczy smaczne,
- pokazanie dzieciom, że odżywianie się ma wpływ na jakość funkcjonowania organizmu,
- zaznajomienie dzieci z aktualną piramidą zdrowia,
- wyrabianie u dzieci nawyku prawidłowego sposobu zachowania się przy stole,
- doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu, sprzątania ze stołu,
Cele szczegółowe:
•stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego;
•wdrażanie podstaw racjonalnego odżywiania;
•utrwalanie podstawowych nawyków higienicznych;
•zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD oraz
zapoznanie z różnymi naczyniami i przyborami kuchennymi;
•usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia oraz zasad zachowania się przy
stole;
•nauka nakrywania do stołu;
•doskonalenie sprawności manualnej;
•czerpanie radości ze wspólnego przygotowania posiłku;
•rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
•rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, dotykowej;
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
•wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz kształtowanie poczucia
sprawstwa;
•rozwijanie mowy i bogacenie słownictwa;
•rozwijanie i doskonalenie zmysłu smaku i zapachu;
•kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw, owoców i
innych artykułów spożywczych;
•wypracowanie umiejętności koncentracji uwagi na zadaniu.
PRZEWIDYWANE EFEKTY PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
- Efektem działań podjętych w czasie realizacji projektu innowacji będzie wzrost zainteresowania dzieci i rodziców zdrowym odżywianiem, w konsekwencji ukształtowanie czynności samoobsługowych, kulturalnych, nawyków higienicznych, savoir-vivre'u oraz bezpieczeństwa podczas przygotowywania posiłków,
- Pogłębienie wśród dzieci i rodziców wiedzy o owocach, warzywach, produktach bogatych w witaminy i potrzebie ich spożywania oraz propagowanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym, Zwrócenie uwagi na produkty szkodliwe dla zdrowia,
- Zachęcanie rodziców do wspólnego gotowania i robienia zakupów spożywczych, inspirowanie do własnych poszukiwań kulinarnych,
- Ukształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych,
- Wspieranie dziecięcej ciekawości, samodzielności i aktywności , a także kształtowanie ich wiadomości i umiejętności praktycznych,
- Dokonywanie przez dzieci i rodziców refleksji w sytuacjach praktycznych oraz świadomego planowania dalszej działalności o charakterze pro-zdrowotny,
- Zdobycie przez dzieci wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zdrowego stylu życia,
- Rozwój umiejętności społecznych dzieci w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi (nauka współpracy, podział ról i obowiązków, zawieranie umów z dorosłym, podporządkowywanie się regułom),
- Korzystny wizerunek przedszkola w środowisku, jako placówki promującej zdrowy styl życia i odżywiania się,
- Ukazanie ciekawych i atrakcyjnych form i metod pracy o różnorodnej aktywności dzieci,
- Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie zajęć – Zajączkowska Katarzyna, Drzewiecka Joanna, Mięgoć Izabela